Keskuskadun varrella on nyt sähköautojen latausasema

Parkanon uuden sähköautojen latausaseman luona OP Satapirkan liiketoimintajohtaja Harri Vehkalahti ja toimitusjohtaja Antti Suomijärvi sekä hybridiautoaan ladannut Sami Suomilammi.

OP Satapirkan Parkanon konttorin edustalle ilmestyi toukokuun lopussa vihreä tolppa. Kyseessä on yksi noin sadasta OP Ryhmän ja Fortumin yhteistyönä pystytettävistä julkisista sähköautojen latausasemista.
Fortumin Charge & Drive -asema on suomalainen Ensto EVF200, ja siitä löytyy 2 latauspistettä. Kummankin pisteen latausteho on 22 kilowattia eli noin 122 kilometriä tunnissa.
OP:n ja Fortumin hanke alkoi keväällä 2017. Satapirkan toimitusjohtaja Antti Suomijärvi kertoo, että jo silloin Parkanon ilmoitettiin olevan kiinnostunut latausasemasta.
– Ensimmäiset asemat nousivat arvatenkin tärkeille kasvupaikkakunnille. Mutta tässä on kolmostie vieressä, joten luultavasti lataajia löytyy.
Satapirkan toimialueen paikkakunnista Parkano valikoitui esimerkiksi siksi, että Ikaalisissa on jo yksi julkinen latausasema kauppakeskus Kompissa.
Suomijärven mukaan sähköautojen latausasema on imagotekijä. Se on osoitus kiinnostuksesta kehitystä ja uutta tekniikkaa kohtaan.
– Latausasema tarjoaa myös säästöjä ja sitä kautta uusia taloudellisia ratkaisuja asiakkaille, sanoo liiketoimintajohtaja Harri Vehkalahti.

Kätevä lyhyillä matkoilla

Teknologiateollisuuden keväällä julkaisemien tilastojen mukaan liikenteessä olevia sähköautoja tulee kesäkuun loppuun mennessä olemaan 10 000 kappaletta. Niiden määrä onkin kaksinkertaistunut alle 11 kuukaudessa.
Vuodessa täyssähköautojen kanta on kasvanut liki 70 prosenttia ja hybridien lähes 150 prosenttia. Jälkimmäistä lajia on Sähkösuomilammi Oy:n toimitusjohtajan Sami Suomilammin 5-vuotias Opel Ampera. Hybridiauto on plug in -tyyppiä eli pistokkeellinen malli, ja siinä yhdistyvät sähkö- ja bensamoottori.
– Aika lailla ensimmäisten joukossa se tuotiin Saksasta. Kiinnostuin hybridi- ja sähköautoista, koska ne liittyvät omaan alaan.
Suomilammi kertoo hybridin pelanneen hyvin. Yhdellä latauksessa auto kulkee pelkän sähkömoottorin avulla 40 kilometriä.
– Osa ajoista on lyhyen matkan ajoja, joten ne hoituvat sähkömoottorilla. Pitkät matkat esimerkiksi Tampereelle mennään bensamoottorin voimin.
Suomilammi kehuu plug in -hybridiautoja käteviksi ja suosittelee niitä muillekin.
– Tekniikan Maailman jutun mukaan suomalainen autoilija ajaa keskimäärin 52 kilometriä vuorokaudessa. Moni ajelee lyhyitä matkoja paljon, mutta niitä ei huomata laskea. Pitkät matkat kyllä muistetaan.
Suomilammi pitää hybridiä järkevänä hankintana sen vähäisen kulutuksen takia. Jos 100 kilometrin matkalla ajaa sekä maantie- että kaupunkiajoa, on kulutus noin 1,2 litraa. Amperan kyljestä voikin lukea, että käytännössä 100 kilometrin matka laihduttaa lompakkoa alle 2 euron verran.
Lisäksi säästöjä tulee, koska öljynvaihtovälit ja huollon välit pidentyvät. Esimerkiksi jarrupalat eivät kulu sähkömoottorijarrutuksen myötä. Plussia ovat myös äänettömyys ja hajuttomuus sekä se, että sähkömoottorissa riittää vääntöä eli vaikkapa ohitustilanteet sujuvat nopeasti.
Amperalla on mittarissa 92 000 kilometriä. Suomilammi sanoo, että kun 100 000 kilometriä rikkoutuu, niin autossa kun autossa alkaa olla vikoja.
– Hybridin miinuspuoli on, että korjaukseen liittyy osaksi sähkötyötä. Huolto ei onnistu kuin valtuutetuissa huoltoliikkeissä tai hyvin asiaan perehtyneissä huoltoliikkeissä.

Tekstissä mainittu Tekniikan Maailman juttu keskimääräisistä ajopituuksista on ilmestynyt maaliskuussa 2018.