Kelan palvelupiste muuttaa kaupungintalolle

Kelan Parkanon palvelupiste sijaitsee 5. syyskuuta lähtien kaupungintalolla sosiaalitoimen tiloissa. Muutoksen jälkeen asiakaspalvelu toimii ajanvarauksella, kertoo Keskisen asiakaspalveluyksikön palveluryhmän päällikkö Minna Mäkitalo-Laihorinne.
Nykyisin palvelupiste on avoinna kahtena päivänä viikossa muutaman tunnin ajan.
Mäkitalo-Laihorinteen mukaan ajanvarauksen hyöty on siinä, että palveluneuvoja voi tutustua asiakkaan tilanteeseen etukäteen, ja asia saadaan hoidettua kerralla kuntoon.
Ajanvaraus onnistuu netin kautta tai soittamalla Kelan palvelunumeroon.
Kansaneläkelaitos on jo pitkään kehittänyt palveluitaan puhelin- ja nettiasioinnin suuntaan. Asioinnista yli 70 prosenttia toimii nykyisin netin kautta.
Mäkitalo-Laihorinteen mukaan suuntaus ei tarkoita sitä, että asiakaspalvelupisteistä luovutaan kokonaan.
– Vaikka suosittelemme puhelinpalvelun ja netin käyttämistä, mahdollisuus perinteiseen asiakaspalveluun halutaan säilyttää, hän vakuuttaa.
Palveluryhmän päällikkö muistuttaa, että puhelimitse onnistuu myös hakemuksien jättäminen. Suullinen hakemus on nopeasti tehty eikä se vaadi papereiden täyttämistä. Puhelinajan saa varattua muutaman päivän sisällä.

Kela haluaa tehdä yhteistyötä

Aloite Parkanon Kela-palvelujen kehittämisestä ja yhteistyöstä kunnan kanssa on tullut Kelalta.
Mäkitalo-Laihorinteen mukaan Parkanossa tehtävät muutokset ovat linjassa palveluiden yleisen kehittämisen kanssa.
Yhteistyötä kuntien ja te-toimistojen kanssa tehdään laajalti koko maassa.
– Palveluverkon kehittäminen on luontevaa, koska useissa tapauksissa samat asiakkaat käyttävät samoja palveluita. Yhteistyöllä palvelut saadaan keskitettyä saman katon alle.
Kela-asioita voi hoitaa Parkanossa nykyisin myös yhteispalvelun asiointipisteessä Parkanontie 66:ssa viitenä päivänä viikossa.
– Asiointipisteen palveluneuvojalta voi kysyä neuvoja esimerkiksi etuuksien hakemiseen ja verkkoasiointiin. Asiointipisteessä on myös asiakaspäätteitä, Mäkitalo-Laihorinne sanoo.