Lintunen ajoi turvetta miljoonia kilometrejä Scanialla

Eläkepäiville siirtynyt Ismo Lintunen pitää tuntuman Scaniaan jatkossakin.

Yhdistelmäajoneuvonkuljettaja Ismo Lintunen ajoi työuransa aikana noin 5 miljoonaa kilometriä 11 Scanialla, ja ehdottomasti V8-moottorilla.
Nyt mies totuttelee eläkepäiville työskenneltyään 40 vuotta Kuljetusliike Halmelan palveluksessa.
Nuorena miehenä Lintunen totesi, ettei hänestä ole tehdastyöläiseksi. Hän oli tuossa vaiheessa työskennellyt hitsaajana, hiekkapuhaltajana ja elementtityöntekijänä.
Lintunen haki kurssille Jalasjärvelle ja kouluttautui yhdistelmäajoneuvonkuljettajaksi.
Pitkään hän ei ehtinyt kuljettajana työskennellä, kun Kauko Halmela kysyi häntä palvelukseensa. Lintunen kotiutui kuljetusliikkeeseen hyvin.
– Työssä on ollut parasta tietynlainen vapaus. Työt on tehtävä hyvin, mutta kukaan ei kyttää tekemisiä, Ismo Lintunen sanoo.
Lintusen mukaan yhdistelmäajoneuvonkuljettajaksi sopii ihminen, joka on ulospäinsuuntautunut, mutta viihtyy yksin. Asiakkaiden kanssa on osattava keskustella.

Teiden hoitamisessa parantamisen varaa

Lintunen ei moiti teiden kuntoa, mutta tienhoidossa on hänen mielestään parantamisen varaa. Etenkin Parkanon ja Kurikan Jalasjärven välisellä osuudella Jalasjärven puolella tiet on talvisin hoidettu huonosti.
Menneiden vuosien huonokuntoisista teistä Lintunen muistaa etenkin Kihniön tiet 1980-luvun taitteessa.
– Kihniön teille menetimme monta jousipakkaa, vaikka kuinka varovasti ajoimme.
Miljoonien kilometrien ajomatkoilla Lintusella on ollut monta läheltä piti -tilannetta. Hän on neljä kertaa tullut onnettomuuspaikoille, jotka ovat vaatineet yhteensä viisi kuolonuhria. Mukana on ollut myös yhdistelmäajoneuvoja.
Yhden kerran hän oli itsekin osallisena kuolonkolarissa, kun vastaantullut henkilöauto alkoi heittelehtiä ja törmäsi Lintusen ajamaan ajoneuvoon. Karvialaiskuljettaja oli vain vähän aikaisemmin lähtenyt ajoon yövuoroon.
Onnettomuuden jälkeen hän oli pakollisella sairauslomalla muutaman viikon. Kolari tuntui pahalta, mutta ajamisen kammoa se ei aiheuttanut.
Monenlaista tenkkapoota on tien päällä ajoneuvoille sattunut, mutta aina on Lintunen perille päässyt. Yksi muisto liittyy 1980-luvun kylmään uudenvuodenaattoon.
– Autosta jäätyivät jarrut kesken matkan Porista Karviaan. Sulattamisessa meni aikaa tunteja, ja raketit alkoivat jo paukkua taivaalla, mutta lopulta silloinkin päästiin kotiin.
Ismo Lintunen ajoi pääosin turvekuormia.
– Vapo on työllistänyt yritystä 1988 lähtien. Sitä ennen ajoin alkuvuosina maataloustuotteita. Rehuja ja apulantoja kuljetettiin säkeissä pitkin maakuntaa. Paljon oli myös Ollin Metallin kuljetuksia.
Scaniaan Lintunen vannoutui vuosien mittaan, vaikka on muitakin merkkejä kokeillut. Myhäillen hän toteaa, että merkit saattavat mennä nykyään rinta rinnan, mutta hän ei tätä myönnä.
Lintusella pysyy tuntuma yhdistelmäajoneuvoihin jatkossakin, sillä hän toimii Halmelassa tuuraajana. Eläkepäivillä hän ei muutenkaan aio olla jouten.
– Olen hyvin tyytyväinen eläkeläinen. Nautin aamuisin herätessäni, ettei ole pakko lähteä mihinkään. Kaikenlaista tekemistä löytyy ja harrastuksia aion hankkia, Lintunen sanoo.
Tyytyväisyyttä lisää hyvä terveys. Verenpainelääkityksestä Lintunen pääsi aikanaan, kun aloitti sauvakävelyn. Karviassa löytyy tähän harrastukseen hyvät maastot.
– Karviassa on hyvä asua ja täällä aion pysyä. Asuin välillä 10 vuotta Kankaanpäässä ja takaisin muutettuani totesin, että minun kohdaltani saa kiertäminen riittää, Lintunen toteaa.