Pelitapahtumasta tulee lähtölaukaus eSports-linjalle

Kesäkuussa pidettävän eSports-tapahtuman suunnittelu on näiden miesten käsissä: vasemmalta Ville Syngelmä, Benjamin Värre, Janne Hakala, Sami Häkkinen ja Antti Luusalo.

Parkanon jäähalliin kokoontuu ensi kesänä tietokone- ja konsolipelaajia elektronisen urheilun viikonlopputapahtumaan, joka on lähtölaukaus liikuntapainotteisen toisen asteen koulutuksen eSports-linjalle.
Tapahtuman koordinaattori Janne Hakala kumppaneineen uumoilee, että paikallinen kokoontuminen kiinnostaa nuoria siinä missä maailmalla kovassa huudossa olevat isot pelitapahtumatkin.
Paikallinen versio lähti jalostumaan pari vuotta sitten Hakalan aloitteesta.
– Aloin ideoida tapahtumaa tietokoneiden ja pelien ympärille. Jäähalli soveltuu pelipaikaksi ison, pimennettävän tilan ja riittävien sähköyhteyksien takia. Tietoverkkoyhteyskin saadaan asianmukaiseksi valokuituliittymällä ensi kesään mennessä, Hakala toteaa.
Hänen lisäkseen tapahtuman suunnittelu- ja organisaatiotiimiin ovat liittyneet Benjamin Värre, Antti Luusalo, Ville Syngelmä ja Sami Häkkinen.
Viisikolla on osaamista tietotekniikasta, peleistä ja urheilutapahtumien järjestämisestä.
Lukion ja yhteiskoulun uskonnon opettaja Värre toimii ensi syksynä alkavan liikuntapainotteisen koulutuksen eSports-lajivastaavana ja valmentajana.
IPP:llä työskentelevä Syngelmä vastaa tietoverkkojen asiantuntemuksesta, ja kodinkoneyrittäjänä Häkkiselle ovat tuttuja harrastukseen liittyvät laitteet ja pelikoneet.
Luusalo on kaupungin vapaa-ajanohjaaja ja mukana räätälöimässä liikuntapainotteisen koulutuksen lajivalikoimaa ja toimintaa.
Hakalan kiinnostus tapahtuman järjestämiseen kytkeytyy omaan tietotekniikkayritykseen JAHASystemsiin.

Lajin suosio on kasvussa

Luusalon mukaan tietokonepelaaminen otettiin liikuntapainotteisen koulutuksen lajivalikoimaan jääkiekon ja salibandyn rinnalle, koska paikkakunnalta löytyy lajin osaamista.
Lisäksi harrastus kasvattaa koko ajan suosiotaan.
– Tytöistä iso osa ja pojista melkein kaikki pelaavat tietokonepelejä. Tapahtumalla haluamme osoittaa, että pelaaminen on harrastuksena paljon muutakin kuin yksin omassa huoneessa pelaamista, Luusalo muistuttaa.
Yksi osoitus lajin nykyisestä asemasta on, että elektronista urheilua on jo ehdotettu viralliseksi mitalilajiksi tulevaisuuden olympialaisiin. Status on vielä saamatta, mutta lajina eSportsia voi verrata esimerkiksi shakin pelaamiseen.
Isot pelitapahtumat maailmalla ovat ammattimaisia kilpailuja, joissa liikkuvat isot palkintorahat.
Hakalan mukaan Parkanossakin kilpaillaan, mutta palkinnot ovat ainakin ensimmäisessä tapahtumassa ainoastaan tavarapalkintoja. Tavoitteena on, että kokoontumisesta tulee vuosittainen tapahtumaa.
– Parkanossa on hyvät puitteet vakiinnuttaa tapahtuma vuosittaiseksi, hän toteaa.

Parkano saa uudenlaista näkyvyyttä

Tapahtumaan voi jo ilmoittautua ennakkoon JAHA Systemsin nettisivulla.
– Ennakkoilmoittautumisella haluamme kartoittaa pelitottumuksia, jotta voimme huomioida toiveet turnauksen järjestämisessä, Hakala toteaa.
Järjestelyistä vastaavalla viisikolla on vielä ratkaisematta se, mikä organisaatio hallinnoi järjestelyjä. Todennäköisin vaihtoehto on perustaa oma paikallinen eSports-urheiluseura.
Kaikki jäähallille kokoontuvat pelaajat eivät suinkaan kilpaile. Hakalan mukaan tapahtuman pääajatus on koota harrastajat yhteen saman katon alle pelaamaan yhdessä omilla koneillaan ja ennen kaikkea viihtymään yhdessä.
Peliareenalle on tarkoitus pystyttää pelaamisen historiaa kuvaava näyttelyosasto vanhoine pelikoneineen.
Tapahtuma järjestetään yhteistyössä jäähallia käyttävän Parkanon Kiekon kanssa.
– Lisää yhteistyökumppaneita on haussa, ja kiinnostusta tuntuu riittävän. Moni on sanonut, että on hienoa, kun paikkakunnalle tuodaan uudenlaista toimintaa, Hakala kertoo.

eSports-tapahtuman pelivaihtoehtoja

  • Fortnite
  • League of Legends
  • CS:GO
  • Dota2
  • Pubg
  • Hearthstone
  • Rainbow six: Siege
  • NHL
  • FIFA

Elektroninen urheilu

  • videopelien pelaamista kilpailullisesti
  • tietokoneella tai konsolilla toimivia viihdepelejä