Verkkopalvelut helpottavat arkea

Aarne Yli-Mattila tutustui pankin sovellukseen palveluneuvoja Janika Marjamäen opastuksella.

OP Satapirkka järjesti Vanhusten viikolla digiopastusta konttoreissaan. Karvialainen Aarne Yli-Mattila sai tilaisuudessa kipinän siirtyä hoitamaan pankkiasiansa verkossa. Asiakasneuvojat Eveliina Ala-Kantti ja Janika Marjamäki lupasivat opastaa sovelluksen lataamisessa ja neuvoa tarvittaessa muutenkin.
Asiakasneuvojat opastavat varaamaan ajan etukäteen, jos apua haluaa.
– Verkkopankkitunnukset mukaan ja pankkiin niin autamme.
Karvian konttorissa on asiakkaiden käytössä tabletti, jolla voi halutessaan hoitaa pankkiasioita.
Aarne Yli-Mattila käyttää tietokonetta ja haluaa nyt aloittaa verkkopankin käyttämisen, minkä vuoksi hän tuli pankin järjestämään tilaisuuteen. Karvian konttorissa digiopastukseen osallistui 4, Parkanossa 8 ja Ikaalisissa 13 henkilöä.
Karvialainen Asko Moisio on käyttänyt verkkopankkia ja muita verkkopalveluita jo yli kymmenen vuotta. Hänen mielestään niiden tulo on helpottanut asioiden hoitamista.

Rahat ovat tallessa

Asiakasneuvojat kertoivat tilaisuudessa verkkopankin eli op.fi -sisällöstä ja opastivat OP-mobiilisovelluksen käytössä.
– Suurin osa asioista onnistuu nykyään verkon kautta, mutta pankkiasioiden hoitaminen onnistuu edelleen myös ilman nettiä.
Ala-Kantti ja Marjamäki kehottivat tutustumaan verkkopalveluun rohkeasti.
– Yhteiskunta lähtee nykyään siitä, että kaikki siirtyy nettiin. Me haluamme olla osaltamme helpottamassa sinne siirtymistä.
Eveliina Ala-Kantti kertoi, että häneltä kysytään usein, voiko verkkopankissa hukata rahansa. Pelkoa rahojen menettämisestä ei hänen mielestään ole.
– En ole kuullut, että sellaista olisi tapahtunut. Palvelu herjaa, jos jokin on menossa vikaan.

Turvallisuuden pitää olla kunnossa

Marjamäki ja Ala-Kantti muistuttivat turvallisuusasioiden tärkeydestä.
– Virustorjunnan ja päivitysten pitää olla kunnossa. Yleisillä koneilla kuten esimerkiksi kirjastossa pitää aina muistaa tyhjentää välimuisti. Myös uloskirjautuminen täytyy muistaa aina tehdä.
Asiakasneuvojat totesivat, ettei pankki tai mikään muukaan taho kysele pankkitunnuksia koskaan esimerkiksi puhelimessa.
– Verkkopalvelutunnukset ovat vahva sähköinen tunnistautumisväline ja ne ovat henkilökohtaiset, eikä niitä saa kertoa edes omalle puolisolle, Marjamäki sanoi.
Asiakasneuvojat muistuttivat myös vuoden vaihteessa tulevasta lakimuutoksesta. Verkkopalvelua avatessa tai sopimusta muuttaessa pitää vuoden alusta lähtien todistaa henkilöllisyytensä voimassa olevalla passilla tai henkilökortilla. Siihen asti todistukseksi riittää muovinen ajokortti.