Talous- ja velkaneuvoja avustaa, ei syyllistä

Pohjois-Satakunnan talous- ja velkaneuvoja Miia Salonen työskentelee Karviassa vielä muutaman viikon.

Pohjois-Satakunnan talous- ja velkaneuvojana vuodesta 2016 alkaen toiminut Miia Salonen kertoo työn painottuvan enemmän velkaneuvontaan. Ja yleensä yhteyttä otetaan siinä vaiheessa, kun velkojen kanssa on ajauduttu umpikujaan.
Taustalla voi olla vuosien, jopa vuosikymmenen velkakierre, jonka kanssa on sinnitelty yksin. Oma perhekään ei välttämättä tiedä todellista tilannetta.
– Ihmiset vaikuttavat tuntevan pelkoa ja häpeää talouden epäonnistuneesta hoitamisesta. Ongelmia ei haluta kohdata. Pyydän asiakkaita tuomaan mukanaan kaikki mahdolliset laskut, ja usein käy niin, että avaamattomia kirjekuoria on vino pino.
Salonen sanoo, että velkaneuvontaan kannattaisi olla yhteydessä mieluummin ennemmin kuin myöhemmin. Tällöin kierteen katkaiseminen voi olla helpompaa. Lisäksi pitkään jatkunut velkaantuminen voi aiheutua sairauksia, kuten masennusta, joten tilannetta ei ole hyvä pitkittää.
– Neuvonta on aina ehdottoman luottamuksellista. Täällä ei syyllistetä ketään, vaan etsitään keinoja ongelmien ratkaisemiseen. Neuvoja on avustaja, ja asiakas päättää itse toimenpiteistä.
Salosen mukaan jo pelkkä puhuminen velkaneuvojan kanssa voi helpottaa asiakkaan oloa, samoin kuin tiedon saaminen.

Pohjois-Satakunnassa monenlaisia ongelmia

Talous- ja velkaneuvonnan asiakkaina on niin nuoria kuin vanhoja ihmisiä. Joillain ei ole töitä, jotkut taas ovat hyvätuloisia.
Velkaantuminen voi alkaa esimerkiksi työttömyyden, lomautusten, sairastumisen, parisuhdeongelmien ja eron takia. Toisin sanoen silloin, kun tulotasoon tulee suuria muutoksia. Velkaantuminen voi johtua siitä, että vähentyneet varat eivät riitä arjen menoihin.
Joillekin ongelmia aiheutuu epäsäännöllisistä tulosta tai vaikkapa yritystoiminnasta, joka ei ole ollut realistista. Nuoremmilla haasteena voi olla huolettomuus ja aikuiselämän tuoma vapaus. Vaatteita ja tavaroita ostetaan, vaikkei niihin olisi varaa, ja osamaksut madaltavat kynnystä hankintojen tekemiseen.
Vanhemmalle väestölle puhelinmyynnillä kaupatut tuotteet, kuten luontaistuotteet ja aikakauslehdet, voivat aiheuttaa velkaantumista. Esimerkiksi luontaistuotteita myydään tarjoamalla näytepakkaus, jonka tilaamalla sitoutuu pitkäkestoiseen ja kalliiseen sopimukseen.
Erilaiset riippuvuudet saattavat johtaa velkaantumiseen. Salosen mukaan esimerkiksi päihdeongelmasta on ensin päästävä eroon ja ihmisen on saatava itsensä kuntoon, ennen kuin raskas velkajärjestely kannattaa aloittaa.
– Sitten on vielä peliriippuvuudet, jotka voivat velkaannuttaa riippuvaisen lähimmäisiäkin. Vanhempi voi velkaantua yrittäessään auttaa lastaan tai riippuvainen voi nostaa puolison tililtä rahat.

Pikavipeille tehtävä jotain

Oma lukunsa ovat pikavipit, joiden vaikutus ulottuu Pohjois-Satakuntaankin. Miia Salonen sanoo olevan käsittämätöntä, että pikavippiyritykset voivat myöntää vippejä ilman riittävän hyvää asiakkaan tietojen tarkistusta.
Yritysten mainoksia tulee vastaan joka paikassa, ne lähettävät sähköpostia ja tarjoavat vipin nostoa helpottavia mobiilipalveluita. Uuden pikavipin pystyy ottamaan jopa vastaamalla tekstiviestiin ”ok”.
Yritysten omilta kotisivuilta täytyy etsimällä etsiä tietoa lainan kuluista. Sivustolla saatetaan mainita sekä nimellinen vuosikorko että todellinen vuosikorko, ja näissä voi olla yli 100 prosenttia eroa.
Salosen mukaan pikavipeillä ajautuu helposti kierteeseen, jolloin lainoja on useasta paikasta, ja uudella lainalla maksetaan vanhaa pois. Lainat ja niiden korot voivat olla tuhansien, kymmenientuhansien ja satojentuhansien eurojen suuruisia.
– Jotain pikavipeille pitäisi tehdä. Joko lainoja voisi saada vain pankeista tai sitten yritysten pitäisi toimia samalla tavalla kuin pankit toimivat. Nyt tuntuu siltä, että melkein kuka tahansa voi saada pikavippejä.
Vippien kanssa pyristeleville Salonen kertoo vinkiksi oma luottokielto -turvamerkinnän asettamisen Suomen Asiakastiedon tai Bisnode Finlandin kotisivujen kautta.
Parannusta tilanteeseen toivotaan positiivisesta luottotietorekisteristä, jota otetaan käyttöön mahdollisesti vuonna 2023. Rekisteriin on ilmoitettava kaikki myönnetyt luotot, sitä on katsottava ennen luoton myöntämistä, ja tuloksesta on vedettävä johtopäätökset.
Laiminlyönnistä voi seurata esimerkiksi luoton perintäoikeuden rajoitus. Tämä toimintatapa koskee myös pikavippifirmoja.

 

Talous- ja velkaneuvonta siirtyy oikeusaputoimistoihin

Talous- ja velkaneuvonta siirtyy oikeusaputoimistoille vuoden 2019 alussa. Oikeusministeriön hallitusneuvos Maaria Rubanin kertoo, että uudistuksella halutaan yhtenäistää kansalaisten saamia talous- ja velkaneuvonnan palveluja.
– Jatkossa asiakas voi kääntyä minkä tahansa oikeusaputoimiston puoleen kotikunnasta riippumatta. Tähän saakka palveluita on tarjottu kuntakohtaisesti, eikä asiakas ole voinut valita palveluntarjoajaa. Talous- ja velkaneuvonnan tehtävät säilyvät ennallaan, ja palvelu on asiakkaalle edelleen maksutonta.
Uudistus tarkoittaa sitä, että Karvian kunnan järjestämä Pohjois-Satakunnan talous- ja velkaneuvonta loppuu vuodenvaiheessa. Karvian lisäksi sen alueeseen kuuluvat Kihniö, Parkano, Jämijärvi, Kankaanpää, Siikainen ja Honkajoki.
Muutoksen myötä talous- ja velkaneuvoja Miia Salosen toimipiste ei sijaitse enää Karviassa, vaan 2. tammikuuta lähtien hän työskentelee Satakunnan oikeusaputoimistossa
– Vanhoja asiakkaita palvelen normaalisti joulukuun 21. päivään asti. Uusia asiakkaita pystyn ottamaan tammikuussa.
Nykyisten asiakkaiden tiedot siirtyvät Satakunnan oikeusaputoimistoon. Mikäli velka- ja talousneuvonnan asiakkuus on päättynyt ennen vuodenvaihdetta, eivät asiakastiedot siirry. Entisten asiakkaiden kannattaakin säilyttää erityisesti velkojen järjestelyä koskevat asiakirjat.

Skype, chat ja käynnit

Salonen sanoo muutoksen hyvän puolen olevan se, että talous- ja velkaneuvontaan satsataan ja kaikille tulee yhteinen järjestelmä. Sähköisiä palveluita lisätään.
– Yhteydessä voi olla Skypen kautta ja myöhemmin käyttöön otetaan chat-palvelu. Näiden avulla asiakkaan ei täydy välttämättä tulla fyysisesti paikalle, mikä helpottaa vaikkapa silloin, jos ei ole autoa käytössä.
Sähköiset palvelut voivat olla nuorille luontevampi tapa olla yhteydessä. Kun anonyymiä kysymistä tarjoava chat-palvelu otetaan käyttöön, voi kynnys yhteydenottoon madaltua.
Salonen sanoo tekevänsä tarvittaessa käyntejä Karviaan, Parkanoon ja Kihniöön, jos asiakkaalla ei ole kyytimahdollisuutta.

Plus miinus nolla

Karvian kunnanjohtaja Tarja Hosiasluoma kertoo, että talous- ja velkaneuvonnan siirron taloudellinen vaikutus kuntaan on plus miinus nolla. Käytännössä Karvia on saanut palvelusta sen verran tuloja kuin siitä on ollut menoja. Tulot ovat muodostuneet valtiolta tulleista korvauksista, ja niistä jääneen erotuksen ovat maksaneet Pohjois-Satakunnan velkaneuvonnan kunnat.
– Se on valitettavaa, että palvelu lakkaa Karviassa. Aiemminkin muutoksia velkaneuvontaan on yritetty, mutta tähän asti palvelu oli saatu pidettyä kunnassa.
Siirto oikeusaputoimistoihin perustuu lakimuutokseen, joka vahvistettiin viime vuoden joulukuussa. Kunnan tasolta mitään ei siis ollut tehtävissä.

Lähimmät oikeusaputoimistot

  • Satakunnan oikeusaputoimisto (satakunta.velkaneuvonta@oikeus.fi, 0295660407)
  • Pirkanmaan oikeusaputoimisto (pirkanmaa.velkaneuvonta@oikeus.fi, 0295660715)