Tamppari tekee luistelubaanan ja perinteisen ladun

Urakoitsija Henri Nevanperä tekee ja huoltaa Kihniön ladut. Ensi viikonloppuna pitäisi valmiina olla viimeisenkin tähän asti ajamattoman pätkän Erämajalta Käskyvuoreen.

Viikonloppuna pääsee latua pitkin Käskyvuoreen. Tämä on urakoitsija Henri Nevanperän mukaan tavoite.
Nevanperä huolehtii Kihniön kunnan laduista, joista tällä viikolla tekemättä on ollut enää Erämajan ja Käskyvuoren väli. Eilen keskiviikkona hän ajoi tämän reitin latupohjia ensimmäistä kertaa tänä talvena. Samalla katsastettiin, onko latu-uralle kaatunut puita. Yleensä jotakin korjattavaa löytyy.
– Pyhäniemen välillä oli painuneita puita ja Erämajan välillä kaatuneita, Henri Nevanperä kertoo.
Latupohjan ajon ja raivauksen jälkeen on tavoite päästä tekemään latu valmiiksi täksi päiväksi eli torstaiksi luvatun lumipyryn jälkeen. Lisälumi on latupohjalle erittäin toivottua.
Hiihtämään on tähän mennessä päässyt Teollisuustien varresta lähtevälle pururadalle sekä pururadalta Pyhäniemeen ja Erämajalle.
Varsin kauan aikaa latuja ei kuitenkaan ole vielä ollut. Henri Nevanperän mukaan Pyhäniemen latu saatiin tehtyä vasta tammikuun ensimmäisellä viikolla. Sitä ennen ei ollut riittävästi lunta.
Pururata on pituudeltaan noin 1,5 kilometriä, Pyhäniemen väli 4 kilometriä, Erämajan väli 7 kilometriä ja Erämaja–Käskyvuori 9 kilometriä. Näistä reiteistä pururadalla ja Pyhäniemen välillä on myös valaistus.

Lumi työllistää, mutta suksille ei ehdi

Latujen teossa Nevanperä käyttää Kihniön kunnan tampparia. Kone tekee sekä perinteisen tyylin latua että vapaan tyylin luistelubaanaa. Kummankin tyylin harjoittajille on runsaasti tilaa. Luistelijat käyttävät ladun keskikohtaa, jossa leveyttä on noin 3–4 metriä. Uran reunoilla kulkee latu kummallakin puolella.
Koneurakointi Nevanperä on työstänyt Kihniön latuja jo 13 vuotta. Ensin niitä teki myös isä Reijo Nevanperä ja hänen jäätyään eläkkeelle nyt jo usean vuoden poika Henri Nevanperä lähinnä yksinään.
Reijonkin saattaa kuitenkin joskus kiireaikoina edelleen nähdä koneen ratissa. Satunnaisesti käytetään muitakin kiireapulaisia.
– Aikaisemmin käytimme latujen ajamiseen moottorikelkkaa. Tamppari on ollut käytössä ehkä viitisen vuotta, Henri Nevanperä arvioi.
Tampparissa on takana jyrsin, joka tekee tasaisen kentän vapaan tyylin hiihtoon. Sen vieressä on latuhöylä, joka vetää perinteistä latu-uraa.
Lumisateen jälkeen latu pitää aina kunnostaa. Noin parin, kolmen sentin kerros uutta lunta saa jo urakoitsijan liikkeelle.
Latujen lisäksi Nevanperä hoitaa Kihniön keskustan lumenauraukset. Talvisaikaan kinosten kanssa huhkivaa miestä itseään ei kuitenkaan suksien päällä nähdä.
– Ei tahdo keritä, hän myhäilee.

Niina Kivioja