HS:n selvitys paljasti kuntakohtaiset autotiedot

Entinen karvialainen taksikuski Jori Louhisuo ajelee nykyään Mazdalla. Ammattiajossaan hänelle tuli kokemusta kuudesta eri automerkistä ja ajokilometrejä tuli 5-6 miljoonaa. Kuva: Arto Papunen

Toyota on muun maan tapaan ylivoimaisesti suosituin automerkki myös Ylä-Satakunnan levikkialueen kunnissa. Käytännössä joka viides seudun autoista on Toyota.

Tämän ja monet muut henkilöautoja koskevat yksityiskohdat voi kaivaa Helsingin Sanomien viime viikolla julkaisemasta autoselvityksestä.

Hesari perkasi läpi Liikenne- ja viestintäviraston henkilöautotietokannan, joka pitää sisällään tiedot peräti 2,6 miljoonasta tieliikenteeseen rekisteröidystä henkilöautosta. Tietokanta ulottuu lokakuulle 2018, eli uusimmat kaarat eivät ole tilastoissa mukana.

Automerkin osalta kärki on siis selvä, mutta jo kakkosissa on vaihtelua. Volkkari on kakkonen niin Parkanossa kuin Kihniössä, mutta kolmas Karviassa. Parkanon kolmonen on Mercedes-Benz, joka Karviassa on kakkonen. Kihniössä pronssisijan valtaa puolestaan Nissan.

Auton värien osalta kärkikolmikko on kaikissa sama: harmaa on suosituin ja sitä seuraavat punainen ja sininen. Kihniöläiset erottuvat myös tässä tilastossa, sillä heidän neljänneksi suosituin värinsä on ruskea, kun se kahdessa muussa kunnassa on musta.

Valtakunnallisesti musta kirii kuitenkin kakkoseksi. Harmaa on maan suosituin ja punainen kolmanneksi suosituin.

Isot päästöt

Käyttövoiman osalta isoin yllätys lienee se, että täyssähköautoja kyseisen tilasto-otteen mukaan löytyisi vain Kihniön kunnasta, ja sieltäkin jokunen yksittäinen. Hybridi- tai kaasuautoja on niitäkin seudulla vain yksittäisiä.Tosin kuten mainittua, aivan uusimmat hankinnat eivät vielä näissä tilastoissa näy.

Autoista kaksi kolmesta on perinteiseen tapaan bensiinikäyttöisiä ja osapuilleen joka kolmas käy dieselillä.

Autojen keskipäästöt ovat verraten suuria, mikä viestii autokannan iäkkyydestä. Iän puolesta hakuja ei vielä voinut tehdä. Parkanon (162 g/km CO2), Karvian (163 g/km CO2) ja Kihniön (160 g/km CO2) hiilidioksidipäästöissä on vain häviävän pieni ero keskenään. Esimerkiksi Espoossa keskipäästöt ovat parikymmentä pykälää pienemmät.

Myös autojen tehot ovat Ylä-Satakunnassa keskenään samaa luokkaa, asettuen 90 ja 92 kilowatin tuntumaan. Kauniaisista löytyy keskimäärin maan tehokkaimmat autot, keskitehon ollessa 106 kilowattia ja rapiat. Savossa Tervossa on puolestaan keskimäärin maan heikkotehoisimmat autot (86,15 kW).