Kihniö sähköautojen latauskartalle

Ilkka Suutari, Markus Lepistö ja Heikki Suutari testaamassa Kihniön ensimmäistä julkista latauspistettä.

Sähköautoilijat ry:n latauskartta.fi-palvelun mukaan Kihniöstä löytyy nyt ensimmäinen julkinen latauspiste. Se on sijainnut M-Marketin seinässä viime viikon torstaista lähtien.

Kauppias Markus Lepistö kertoo, että pisteen taustalla oli ajatus tuoda uusi palvelu Kihniöön. Hän sanoo myyvänsä jo kahviakin peruskaupanpidon ohella, joten miksei sähköauton latausmahdollisuuskin sopisi tarjontaan.

Tällä hetkellä Virta-merkkinen latauspiste on käyttäjille ilmainen, ja syksyn aikana pisteeseen tehdään vielä asiaan kuuluvat kyltit ja muut merkinnät.

– Tuskin laturilla saa tuottoa aikaiseksi, mutta lähinnä Kihniön palvelutasoa se jonkun ohikulkijakin silmissä saattaa nostaa.

Julkiset latauspisteet ovat merkityksellisiä etenkin tien päällä oleville matkailijoille ja mökkiläisille. Kotona täyssähköauton tai hybridin lataus tapahtuu omalla laturilla, mutta muuten ajoreitti saatetaan valita latauspisteiden mukaan.

Kihniön latauspisteellä oli esimerkiksi heti ensimmäisenä päivänä porilainen autoilija, joka oli menossa Tuurin kyläkauppaan.

Mietitty rahapussia

Kihniö on sähköautojen kannalta mielenkiintoinen paikka. Helsingin Sanomain heinäkuussa tekemän kuntakohtaisen autoselvityksen mukaan se on Ylä-Satakunnan alueella ainoa, josta löytyy täyssähköautoja.

Tutkimus pohjautui Liikenne- ja viestintäviraston henkilöautotietokantaan. Aivan uusimmat hankinnat eivät kyseisissä tilastoissa vielä näy (YS:n artikkeli aiheesta).

Markus Lepistön vaimolla on ollut täyssähköauto noin puolen vuoden ajan. Lisäksi kihniöläiset täyssähköautot löytyvät esimerkiksi Ilkka Suutarilta ja Heikki Suutarilta. Ilkka Suutarin menopeli on hankittu vuoden 2018 toukokuussa, Heikki Suutarin lokakuussa.

Sähköautoista puhuttaessa esille nousee usein korkea hinta. Käytettyinä niidenkin hinnat ovat tosin vain osa upouusien sähköautojen hinnoista, mutta säästöä tulee sitten esimerkiksi huollossa – ja tietenkin polttoainekustannuksissa ja mahdollisessa dieselverossa.

Käyttäjät ovatkin laskeneet tarkkaan kokonaiskustannukset.

– Tämä ei ole ilmastoteko, vaan rahapussi edellä mennään, Suutarit toteavat.

Ilkka Suutarin auton mittari näyttää tällä hetkellä noin 50 000 kilometriä ja Heikki Suutarin noin 30 000 kilometriä.

Tero Pystykoskella on ollut PHEV eli ladattava hybridiauto noin vuoden verran. Hän listaa sen hyviä ominaisuuksia:

– Hybridi on suht edullinen sekä mukava ja miellyttävä ajaa. Vääntöä riittää heti alusta alkaen.