Paperilehti ilmestyy jatkossa vain kerran viikossa, uutisia joka päivä

Näin Ylä-Satakunta kertoi vuonna 1983 lehden tekemisestä. Jo tuolloin osassa vaiheita apuna oli automaattinen tietojenkäsittelylaitteisto.

Paikallislehti Ylä-Satakunta vähentää paperi- ja näköislehden ilmestymiskertoja ensi vuoden alusta. Nykyisin lehti ilmestyy kaksi kertaa viikossa, mutta jatkossa vain kerran viikossa.

Uutisia Ylä-Satakunta julkaisee kuitenkin viikon kaikkina päivinä. Uutissisältö on luettavissa Ylä-Satakunnan digipalvelussa, joka avataan uudistuksen yhteydessä.

Lehti saa esimerkiksi uudet verkkosivut. Käyttöön tulee niin sanottu maksumuuri, jonka avulla suurin osa sisällöstä rajataan vain lehden tilaajille.

Digipalvelu sisältyy jatkossa paperilehden tilaukseen kuluttaja-asiakkailla. Digipalvelu on mahdollista tilata erikseen edullisemmin ilman paperilehteä.

Paperi- ja näköislehden ilmestymispäivää ei vielä ole lyöty lukkoon, mutta todennäköisesti se on keskiviikko. Samassa yhteydessä lehti pyrkii siirtymään varhaisjakeluun Parkanon, Karvian ja Kihniön taajamissa.

Paperilehti ei katoa

Lehtiyhtiön hallitus hyväksyi vuoteen 2022 ulottuvan uudistusstrategian kokouksessaan viime viikolla. Käynnistyvät toimenpiteet ovat strategian mukaisia.

– Viemme pääosin saman kahden lehden sisällön yhteen paperilehteen. Toki samassa yhteydessä toteutamme myös pieniä sisällöllisiä uudistuksia ja tarkennuksia. Verkon uutisvirta mahdollistaa nopean reagoinnin, yleisön jatkuvan tavoittamisen sekä tietysti vuorovaikutteisuuden, kertoo Ylä-Satakunnan päätoimittaja ja lehtiyhtiön toimitusjohtaja Jukka Huikko.

– Paperilehti säilyy ja sitä kehitetään. Jakelun kustannuskehitys selittää osaltaan nyt tehtyjä ratkaisuja, mutta eniten tietysti asiakkaiden odotukset. Seuraamme keskustelua valtionyhtiö Postin ympärillä huolestuneena, mutta myös mielenkiinnolla, hän jatkaa.

Tavoitteena monikanavaisuus

Lehti uudistaa myös ilmoituksiin liittyviä palveluita ja tuotteita. Tarjolle tulee esimerkiksi useita erilaisia verkon mainospaikkoja ja sosiaalisen median ylläpitopalveluita.

– Ilmoittajien odotuksiin vastaamme tuotteistamalla sekä osin myös hinnoittelemalla palveluitamme uudella tavalla. Tavoitteena on aito monikanavaisuus, Huikko sanoo.

Digiuudistuksen keskeiseksi palveluntuottajaksi on valittu Anygraaf Oy. Yhtiön referenssit ovat merkittäviä niin kansallisesti kuin kansainvälisesti.

Ylä-Satakunta käyttää tällä hetkellä Anygraafin asiakashallinnan ohjelmistoja ja toimitusjärjestelmää.

Lue myös:

Ylä-Satakunnan pääkirjoitus 10.9.2019