Liikenteestä ja liikennemerkeistä, blogi 30/19

Olen ollut mukana useissa liikennekilpailuissa, joita ennen järjestettiin melko usein. Muistona on mm. kunniakirjat Suomi-ajoista, joissa olin mukana 1960- ja 1970-luvuilla.Tuo ajo oli vuorokauden mittainen ja sisälsi vain tunnin lepotauon. Siksi kuljettajia tarvittiin kaksi. Reitti kiersi ympäri etelä-Suomea ja poikkesi eri kaupungeissa. Kaupungin rajalla aina saatiin reittiopaste ja reitti piti ajaa tarkoin liikennesääntöjen mukaan.

Paikallisiakin kilpailuja oli, Parkanossa viimeksi 1980-luvulla. Siitä on muistona ensimmäisen palkinnon pokaali. Muistan siitä, että Kairokosken alikäytävän korkeus oli merkitty ennakkomerkillä niin pieneksi, että siitä ei olisi mahtunut ajamaan läpi. Jos  sitten ei pysähtynyt ennen alikäytävää, olisi virhepisteitä ropissut.

Nyt olemme viettäneet kesää Mäkiviinikankadulla. Jokapäiväisiä ajeluja ovat sieltä kaupparetket, jotka ovat pidentyneet Viinikan sillan remontin vuoksi. Tästä aiheesta olikin viime lehdessä Näpyt-palstalla hyvä juttu: “Tie suljettu siltatyömaan uusimisen vuoksi…” Tällainen juliste on todella monella suunnalla Viinikan siltaa lähestyttäessä. Onko todella koko työmaakin mennyt uusiksi? Muitakin ihmeitä löytyy kauppareitin varrelta.

Jo pari vuotta sitten oli koko Mäkiviinikankadulla nopeusrajoitus 40 km/h. Sitten kadun laitaan alettiin kaivamaan valokaapelia. Sitä varten asetettiin tielle varoitusmerkki: tietyö, jossa toisena kylttinä oli rajoitusmerkki 50 km/h. Siis tietyön takia nostettiin nopeusrajoitusta!

Nykyisin tuo taajamarajoitus 40 km/h ilmeisesti koskee koko keskusta-aluetta. Se on esim. Aureentietä tultaessa jo heti Yliskyläntien risteyksen jälkeen. Merkki on neliskulmaisella pohjalla, joten se koskee koko aluetta.  Siksi merkkiä ei ole enää poikkikaduilla. Kun nyt lähden Mäkiviinikankatua ajamaan kohti pohjoista, niin huomaan tien vasemmassa laidassa merkin: aluerajoitus 40 km/h päättyy. Tämä on kohdassa, missä tien asfaltointikin päättyy hieman ennen vanhaa Mäki-Viinikan taloa. Nyt on epäselvää, mikä on rajoitus tämän jälkeen. Kun ollaan kuitenkin taajamassa, voisiko se siis olla 50 km/h? Katu päättyy ja tullaan Luomanperäntielle, josta käännytään vasemmalle Viinikanjoen yli johtavalle sillalle. Tällä tiellä on nyt paljon liikennettä juuri tuon toisen siltatyömaan takia. Varovaisuutta tarvitaan, koska näkyvyys on huono ja tie on kapea.Tien nimi muuttuu Ylikoskentieksi. Ennen Käemäentien risteystä on taas vasemmalla uusi merkki: aluerajoitus 40 km/h päättyy. Oltiin siis kuitenkin neljänkympin rajoitusalueella. Käännytään vasemmalle kohti keskustaa. Nyt ei ole Käenmäentiellä mitään nopeusrajoitusmerkkiä. Vain vanhan rautatieaseman suuntaan on rajoitusmerkki 40 km/h. Asia selviää vasta päinvastaiseen suuntaan ajettaessa. Parkanontien ja Käenmäentien risteyksen jälkeen on Käenmäentiellä nopeusrajoitus 40 km/h, mutta se ei ole aluerajoitusmerkki. Siksi kai kaikilla Käenmäentien poikkikaduilla on myös aluerajoitusmerkkinä tuo 40 km/h. Käenmäentien rajoitusmerkki etelänsuuntaan on kadun toisessakin päässä rautatiealikäytävän jälkeen jossakin Käenmäen talon kohdalla, tosin melkein puiden takana piilossa. Tässä tuleekin pohtineeksi, tietävätkö kaikki Mäkiviinikankadun kautta keskustaan kiertävät nuo oikeat rajoitukset. Kaahareita näkee tiellä usein, varsinkin moottoripyöräilijöitä.

Päästään sitten kääntymään jo Parkanontielle. Ensin on muutama metri 50:n rajoitusaluetta, vaikkakaan sitä ei mainita muualla kuin Karvian suunnasta tultaessa kolmostien alikulun paikkeilla. Pian kuitenkin alkaa keskustaa koskeva aluerajoitus 40 km/h. Käännytäänpä sitten Koulukujalle oikealle. Siellä on uusi rajoitus 30 km/h, joka koskee uuden koulun ympäristöä. Tässäkin ihmetyttää , se, että kun kuljetaan päinvastaiseen suuntaan, näkyy tuon merkin takana, että aluerajoitus 40 km/h päättyy! On siinä ristiriitaa kerrakseen. Kaiken lisäksi outo luulee, että nyt tultaessa Parkanontielle, saakin ajaa viittäkymppiä, koska alhaisempi rajoitus muka päättyi.

Tällaisia ihmeitä on tullut vastaan kauppareissuilla. Alkukesällä vielä asennettiin Mäkivinikankadulle katuvaloja. Sen takia oli lyhytaikaisia lisärajoituksia työmaa-alueilla. Onneksi katuvalot saatiin jo heinäkuussa palamaan ja katu tuli turvallisemmaksi. Olen vain ihmetellyt, että kadun alkupäässä pari lamppua aina sammuu keskellä yötä, kerran jo iltakymmeneltäkin. Vain yhden kerran olen nähnyt lamppujen palavan vielä aamusella. Tämä mystiikka ei ole minulle vielä selvinnyt.