Pentin Mersu kulkee jo toista miljoonaa

Pentti Viljamaan taksimersuun tuli kesällä täyteen miljoona kilometriä.

Kun Pentti Viljamaa kävi marraskuussa 2006 hakemassa uuden Mercedes-Benzin tamperelaisesta autoliikkeestä, oli vähän kiire. Automyyjä olisi kertonut auton uusista ominaisuuksista vähän tarkemmin, mutta siihen ei ollut aikaa.

– Myyjä sanoi, että varaa joskus pari tuntia ja tule, niin hän esittelee näitä teknisiä juttuja. Vielä on käymättä, mutta hän tulee huomenna [perjantaina 27.9.2019] Parkanon taksiaseman avoimien ovien päivään. Katsotaan sitten, Viljamaa virnistää.

Mercedes-Benzille PTV-1 (Pentti Tapio Viljamaa) on tällä välin ehtinyt kertyä kilometrejä jo toista miljoonaa. Miljoona tuli täyteen heinäkuussa.

– Sillä on vain ajettu. Öljyt on vaihdettu silloin tällöin, mutta täydellistä huoltokirjaa ei ole. Moottoria ei ole avattu, mutta laturi ja startti on pitänyt vaihtaa, samoin takajousituksen ilmapussit. Vaihdelaatikko on myös vaihdettu. Kaikki vaihto-osat ovat olleet käytettyjä.

Pari kertaa Mersu jättänyt tielle, mutta vika ei ole ollut autossa vaan kuskissa: polttoaine on loppunut. Isompia kolhuja ei ole tullut, mutta kuljettajan puoleisessa etulokasuojassa on pieni ryppy.

– Pieni haaveri, osuin siihen omalla niittokoneella.

Kaikki auton kilometrit on ajettu kotimaassa, suurin osa Parkanon ja lähikuntien teillä.

– Ne eivät ole mitään herkkua. Hiekoitus- ja suola-autot kulkevat miten sattuu, aina ei satu ollenkaan, Viljamaa toteaa.

7-paikkasta farmaria ei enää saa

Alkuvuosina Mersulla ajettiin myös koulukyytejä. Sitä varten takana on 2 ylimääräistä istuinta selkä menosuuntaan. Auto on siis rekisteröity 7 hengelle.

– Viimeinen tätä mallia. Sen takia minä en tästä luovukaan.

Kela-kyytejä Viljamaa ajoi vain vuoden, sitten Kela kiristi autojen päästövaatimusta Euro 5 -tasolle. 13 vuotta vanha Mersu täyttää Euro 4 -normin.

Auto ja kuski ovat ehtineet käydä läpi monta vaihetta taksilainsäädännössä. Alkujaan Viljamaan asemapaikaksi oli määrätty Vuorijärvi, liikennelupa määräsi palaamaan sinne aina kyydin jälkeen. Myöhemmin hän sai toiseksi asemapaikakseen taksiaseman. Viimeisimmän taksiuudistuksen jälkeen ei ole asemapaikkoja enää ollenkaan, ei välttämättä taksamittariakaan. Tässä autossa mittari on.

– Uudistus oli yrittäjän kannalta huono ja asiakkaan kannalta vielä huonompi. Tilanne on ihan erilainen Helsingissä ja Tampereella kuin täällä.

Kun taksilupien sääntely poistui, ei voinut olla enää päivystysvelvollisuuttakaan. Siitä seurasi, että taksia on vaikea saada, koska ajoja on vähän.

– Parkanon yöelämä on lähes nollassa. Ravintoloita ei juuri ole ja Käenkosken tanssit on tanssittu, taksimies huokaa.

Rautatieasema työllistää hiljaisella kylällä

Rautatieasemalta ajoja on jonkin verran, mahdollisesti pitempiäkin. Joskus on ollut kiire Vantaan lentoasemalle tai satamiin, kun junasta on jänyt vaikka Kuivasjärvelle. Lentokone ja laiva eivät odota.

– Asemalta on ajettu myös Seinäjoelle tai Tampereelle, kun on noustu väärään junaan. On minulle itsellenikin käynyt joskus niin.

Pentti Viljamaa on ajanut taksia vuodesta 1993. Ensimmäinen auto oli Toyota Hiace, jolla taittui 800 000 kilometriä. Sen jälkeen palveli Avensis 400 000 kilometrin verran. Mersu on kolmas. Viljamaa ei ryhdy ennustamaan, kuinka kauan se palvelee.

– Autohan on vielä nuori, vasta 13-vuotias. Itse olen 73 ja ollut virallisesti eläkkeelläkin jo 5 vuotta.