Postin lakko tuplasi pakettien määrän Eräpäivässä

Matkahuollon asiamies Eija Ojanen ja Väinö Paunu Oy:n linja-autonkuljettaja Jari Kaunisto lastasivat eilen kyydistä normaalit kaksi kärryllistä paketteja. Määrä on tavanomainen aamupäivän kuljetuksissa.

– Normaalista poikkeavaa on kuitenkin se, että kaikki paketit eivät mahtuneet linja-auton kyytiin. Tampereella odottaa yhtä iso määrä paketteja. Ne tulevat meille iltapäivällä, Eija Ojanen sanoo.

Eteenpäin kuljetettavat paketit toimitetaan Eräpäivästä perille samana päivänä kun ne saapuvat.

Eräpäivässä odotettiin vuoden vilkkainta pakettisesonkia Black Fridayn ja joulun aikaan. Tällä viikolla pakettien määrää nosti lakon lisäksi kiinalaisen verkkokaupan luoma myyntipäivä Singles´ Day.

Linja-autot poikkeavat Parkanossa harvakseltaan, eivätkä kaikki paketit mahdu kyytiin.

– Postilakon jatkuessa pakettien kulku todennäköisesti hidastuu.

Matkahuollon pakettien lisäksi Eräpäivä hoitaa perille DB Schenkerin lähetykset.

Pakettivirta vilkastui jo tiistaina

Postin lakko tuntui Matkailupalvelu Eräpäivässä jo lakon toisena päiväna tiistaina. Pakettien määrä oli 1,5-kertainen.
Toisena lakkopäivänä yrittäjien Eija Ojasen ja Vesa Aholan työpäivä venyi illasta 1,5 tuntia normaalia pitemmäksi. Moni iso verkkokauppa oli vaihtanut tavarantoimittajaksi Matkahuollon.

– Verkkokaupat varautuivat ajoissa mahdolliseen lakkoon ja muuttivat toimituskanavaa. Toivottavasti osa jää Matkahuollon vakituisiksi asiakkaiksi, Ojanen sanoo.

Eräpäivästä pakettinsa noutaa vain pieni osa asiakkaista. Yrittäjät toimittavat paketteja asiakkaille suoraan sekä R-kioskille, K-Supermarket Parkanon pakettiautomaattiin ja Kihniöön K-Maurintorin pakettipisteeseen.

Ojanen ja Ahola venyttivät mieluummin tiistain työpäivää kuin jättivät pakettikuljetukset mahdolliseen ruuhkaan keskiviikolle.
Ojanen sanoo, että tarkoitus on palvella ensisijaisesti Matkahuollon vanhoja vakituisia asiakkaita. Käytännössä se on kuitenkin mahdotonta.

– Pakettimäärän kasvaessa joka suunnalta ei kukaan ehdi tarkistaa onko kyseessä uusi vaiko vakituinen asiakas. Paketteja pitää saada mahdollisimman ripeästi eteenpäin.

Ojanen muistaa vastaavan lakon muutaman vuoden takaa. Tuolloin vaikutus oli pienempi, sillä verkkokauppojen tuotteita liikkui nykytilanteeseen verrattuna vähäisesti.

Keskiviikkona Eräpäivässä oli apuna myös Minna Alponen, joka työskentelee yrityksessä yhtenä päivänä viikossa. Lisäapu oli tarpeen, sillä samaan ajankohtaan lakon kanssa osuu Matkahuollon uudistus käteisasiakkaiden hinnoittelussa.