JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Vieraat
2.6.2020 8.00

Jaakko Viitalan blogi: Terveisiä lähiopetuksesta

Pe­rin­tei­ses­ti vii­mei­sen kou­lu­vii­kon op­pi­tun­tien oh­jel­ma on vä­hän ren­nom­paa si­säl­löl­tään. Sen kum­mem­min voi­ma­ka­sai­neen­vaih­dun­tai­set op­pi­laat kuin ar­vi­oin­nin ja opet­ta­ja­ko­kous­ten kans­sa tus­kai­le­vat opet­ta­jat­kaan ei­vät oi­kein viih­dy au­rin­gon­pais­tei­si­na päi­vi­nä si­sä­ti­lois­sa.

Ja sit­ten moni miet­tii, mi­ten ih­mees­sä kir­kon­rot­ta tai kym­me­nen tik­kua lau­dal­la liit­tyy ma­te­ma­tiik­kaan. En­sin­nä­kin mo­lem­mat lei­kit aloi­te­taan lu­ku­suo­ral­ta po­si­tii­vis­ten ko­ko­nais­lu­ku­jen lu­et­te­le­mi­sel­la, kun et­si­jä las­kee kym­me­neen, vii­teen­kym­me­neen tai sa­taan. Edet­ty­ään lu­ku­suo­ral­la en­nal­ta so­vit­tuun ko­ko­nais­lu­kuun las­ki­ja tuot­taa ää­nen­no­peu­del­la ete­ne­vää aal­to­lii­ket­tä il­moit­taak­seen kans­sa­kil­pai­li­joil­leen, et­tä et­si­jä al­kaa ha­vain­noi­da va­lon­no­peu­del­la ete­ne­viä hei­jas­tu­mia, jot­ka ker­to­vat ha­vain­non tul­kit­si­jal­le, mis­sä pii­lek­sii aman­da­so­fi­a­ni­ko­ma­ti­a­sak­se­li.

Li­säk­si leik­kiin liit­tyy var­sin mo­ni­mut­kais­ta ris­ki­a­na­lyy­sia, op­ti­moin­tia ja fy­siik­kaa: Kuin­ka lä­hel­le pii­lou­tu­jaa on edet­tä­vä tun­nis­taak­seen hä­net si­ten, et­tä eh­tii en­nen hän­tä kui­ten­kin lau­dal­le/sei­näl­le. Jos ha­ki­ja et­sii muu­ta­man as­ke­len kau­em­paa, hi­taam­pi­kin juok­si­ja saat­taa voit­taa hä­net, kun ha­ki­jan lii­ke­mää­rä suun­tau­tuu vas­tak­kai­seen suun­taan, kun taas pii­lou­tu­va voi kai­vaa it­sel­leen läh­tö­kuo­pat, jois­ta pon­kais­ta vauh­tiin. Juok­si­joi­den ete­ne­mis­tä ku­vaa­vat funk­ti­ot ris­te­ä­vät, ja leik­kaus­pis­te ker­too pis­teen, jos­sa to­den­nä­köi­syys kään­tyy toi­sen eduk­si. Jos pe­las­ta­jat te­ke­vät ryn­nä­kön, he las­ke­vat, et­tei kiin­ni­ot­ta­ja eh­di lu­e­tel­la kaik­kien ryn­näk­köön osal­lis­tu­vien ni­miä, var­sin­kin jos pe­las­ta­jat tu­le­vat jo­no­muo­dos­tel­mas­sa, jos­sa etum­mai­set peit­tä­vät ta­kim­mai­sis­ta hei­jas­tu­vat sä­teet.

Li­säk­si pii­lo­lei­keis­sä kä­si­tel­lään yh­teis­kun­nal­li­sia ky­sy­myk­siä vir­ka­val­lan ja kan­sa­lais­ten suh­tees­ta. Ja ul­ko­na liik­ku­es­sa väis­tä­mät­tä tor­mää eri­lais­ten maa­la­jien omi­nai­suuk­siin, ku­ten kit­ka­ker­toi­miin. Myös kou­lu­ym­pä­ris­tön kas­vil­li­suus ja eli­ös­tö tu­le­vat tu­tuk­si pui­den al­la pii­lo­tel­les­sa. Ny­ky­ai­ka­na pii­lo­lei­keis­sä voi­daan hyö­dyn­tää myös tvt-tai­to­ja: voi­daan so­pia yh­tei­ses­tä ryn­nä­kös­tä wat­sa­pis­sas­sa, toi­saal­ta pii­lot­te­li­ja saat­taa myös pal­jas­tua wap­pi­vies­tin ää­nes­tä...

Mo­nis­ta on saat­ta­nut tun­tua hiu­kan has­sul­ta, et­tä pe­rus­kou­lun op­pi­laat kut­sut­tiin vie­lä kym­me­nek­si päi­väk­si kou­luun. Mo­nis­sa ko­dis­sa ni­mit­täin tie­de­tään jo etu­kä­teen – ihan omas­ta­kin ko­ke­muk­ses­ta – et­tä vii­mei­sen vii­kon op­pi­tun­neil­la op­pi­laat yrit­tä­vät va­kuut­taa opet­ta­jia sii­tä, et­tä ul­ko­na op­pi­mi­nen voit­taa ul­koa op­pi­mi­sen. Ja nyt kun mo­nis­sa ko­deis­sa kuul­laan, mitä tä­män vuo­den vii­meis­ten kou­lu­päi­vien ai­ka­na on teh­ty, voi tul­la mie­leen ky­sy­mys, tä­tä­kö var­ten op­pi­laat oi­ke­as­ti kut­sut­tiin ta­kai­sin.

Opet­ta­ja­na ja etä­es­ka­rin mel­ko vä­sy­nee­nä lä­hi­oh­jaa­ja­na voin vas­ta­ta: Kyl­lä! Ko­ti­kou­lus­sa van­hem­pi ja isom­pi si­sa­rus pys­ty­vät kyl­lä useim­mis­sa ko­deis­sa tyy­dyt­tä­väs­ti vas­taa­maan ai­neen-, luo­kan- ja las­ten­tar­ha­no­pet­ta­jia. Mut­ta har­vas­sa ovat ne ko­dit, joi­den vä­ki­mää­rä pys­tyy vas­taa­maan luo­kan tar­jo­a­mia so­si­aa­li­sia vi­rik­kei­tä.

...Her­ra tuo­ma­ri. Ku­ten huo­maat­te ul­ko­lei­kit ovat myös ylä­kou­lui­käi­sil­le kes­keis­tä tie­dol­lis­ta, tai­dol­lis­ta ja af­fek­tii­vis­ta si­säl­töä. Hy­vät lu­ki­jat, tämä ta­ri­na on tosi.

Jaak­ko Vii­ta­la