Reilua.fi-verkkokauppa on saanut hyvän alun. Verkkokauppa ja Paroonin Kalusteen kivijalkamyymälä Parkanossa tukevat toisiaan. Kuvassa yrittäjä Janne Heinola.
Maarit Lehto-Alatalo
Paroonin Kaluste on pitkät perinteet omaava parkanolainen huonekaluliike. 3,5 vuotta takaperin yrittäjä Janne Heinola tuumasi, että nyt on aika kehittää jotain uutta. Pelkän kivijalkakaupan varaan kun ei tänä päivänä voi enää laskea.
Tästä käynnistyi verkkokauppaprojekti. Reilua.fi-verkkokauppa avattiin lopulta keväällä 2021.
– Verkkokaupan rakentaminen oli haastava, ja vei paljon aikaa. Yhteistyökumppaneita on erittäin paljon ja eri yritysten integroiminen verkkokaupan rajapintoihin on monimutkikasta touhua, taustoittaa Heinola.
– On tietysti yksinkertaisia verkkokauppapohjia, joita saa nopeamminkin valmistettua, mutta meidän alusta oli haastavammasta päästä, hän tarkentaa.
Verkkokauppa avattiin ensin ilman sen kummempaa mainostamista.
– Kauppa lähti käymään erittäin rauhallisesti, ja niin halusimmekin. Teimme tarkoituksellisesti niin, koska halusimme etsiä virheitä ja korjata puutteita. Noin puolen vuoden kuluttua avaamisesta aloimme mainostamisen, taustoittaa Heinola.
Tällä hetkellä verkkokaupassa on noin 800 tuotetta, mutta jos lasketaan tuotteiden koot ja värivariaatiot, on tuotekoodeja tuhansia.
Toimintaidea on, että tuotteet toimitetaan asiakkaalle suoraan valmistajilta. Myös nouto Paroonin Kalusteen myymälästä on mahdollista. Niin sanotun kivijalkakaupan toimintaa Heinola on jatkanut täysin normaaliin tapaan.
– Verkkokaupan asiakkaat ovat iältään 18–70-vuotiaita. 74 prosenttia heistä on naisia ja loput miehiä. Suurin ostajaryhmä iällisesti ovat 25–34-vuotiaat, seuraavana 45–54-vuotiaat. Kivijalassa käy kaikkia mahdollisia lähiseudun asiakkaita, 90-vuotiaaseen saakka. Kesäasukkaat myös tärkeä asiakasryhmä, sanoo yrittäjä Heinola.
Verkkokaupan Reilua.fi-nimi tulee hinnoittelusta ja toimintatavasta. Alalle tyypillistä ovat kovat ale-kampanjat, joissa kilpaillaan lähinnä alennusprosenttien suuruudella. Heinola panostaa edulliseen hintatasoon, jonka pohjalla ovat hyvä laatu ja korkeatasoinen asiakaspalvelu.
Paroonin Kaluste on myös yksi Ylä-Satakunnan pitkäaikaisista asiakkaista. Ylä-Satakunnan uudistaessa omia mediatuotteitaan oli Paroonin Kaluste luonnollisesti yksi, jolle ensimmäisenä tarjottiin uudenlaista säännöllistä printti- ja diginäkyvyyttä yhdistävää vuosisopimusta.
Janne Heinolan kanssa yhteinen sävel löytyi nopeasti ja yritys on käyttänyt uusimuotoista palvelukonseptia nyt reilun vuoden päivät.
Yrityksen mediapakettiin lukeutuu pysyvä mainospaikka verkossa. Painetun lehden puolella Paroonin Kalusteella on käytössään tietty määrä ilmoituksia, jotka Janne Heinola sijoittaa joko sesonkien, teemalehtien tai muuten ajankohtaisten tarpeiden mukaan pitkin vuotta.
Kaikki tämä on mitoitettu kuukausimaksulliseksi palveluksi. Lisänäkyvyys on puolestaan hinnoiteltu yksinkertaisesti. Tätä optiota Heinola käytti esimerkiksi Black Fridayn aikaan, jolloin tehostettiin nimenomaan verkkonäkyvyyttä.
– Vuosisopimuksen hinnoittelu on todella edullinen, kiittelee Heinola.
Ylä-Satakunnan alueen tapahtumia ja menovinkkejä
Parkanontie 45, 39700 Parkano
Y-tunnus 0214255-5
Puhelin: 029 1706 680
asiakaspalvelu@ylasatakunta.fi
toimittajat@ylasatakunta.fi
etunimi.sukunimi@ylasatakunta.fi
Sivustomme käyttää evästeitä.