Viime viikon perjantaina rehtori jo varoitteli, että etäopetusta voi olla tiedossa. Ja viime viikon sunnuntaina tiedotettiin, että maanantaina olemme koulussa ilman oppilaita. Viikko meni ylioppilaskirjoituksia valvoessa ja etäopetusta käynnistellessä. Se olisi helpompaa, jos sähköisen oppimisen alustoja olisi tullut enemmän käytettyä, mutta esimerkiksi matematiikassa kynä ja paperi sekä liitu ja taulu ovat monessa suhteessa lyömättömän näppäriä välineitä…
Matematiikassa, kun ratkaistaan tehtäviä, tarvitaan usein monenlaista yhtäaikaista informaatiota: piirroksia, taulukoita, tekstiä, lukuja, termejä, yksiköitä ja laskutoimituksia. Siihen eivät koulujen videotykit ja dokumenttikamerat oikein taivu. Ilmaisellakin toimisto-ohjelmalla pystyy kirjoittamaan siistejä laskutoimituksia, potensseja, juuria, murtolukuja. Mutta ne ohjelmat eivät laske. Sitten on niitä ohjelmia, jotka laskevat, mutta niistä taas ei näe, mitä kone laskee ja miten.
Suomalaisethan ovat verkonvälityksellä jaettavan opetusmateriaalin pioneereja: Koulu-TV on ollut iät ajat. Siitä huolimatta oppikirjakeskeisessä – paperintuotannosta eläneen maamme – koulussa opetus on yleisesti ottaen pitkälti keskittynyt oppikirjan sisältöihin. Sen sijaan, että uuden opintojakson alkaessa keskimääräinen opettaja käyttäisi runsaasti aikaa googlettelemalla erilaisia digisisältöjä ja laatimalla niiden hyödyntämissuunnitelmaa, hän katsoo oppikirjasta keskeiset sisällöt ja lähtee käymään niitä läpi oppilaiden kanssa – ehkä sisältöä hieman rikastaen sattumalta vastaantulleella aiheeseen liittyvällä artikkelilla.
Ennen kaikkea digitaalista materiaalia on yleisesti käytetty enimmäkseen oppimisen tukena, ei korvaamaan lähiopetusta. Toki me samalla tiedämme, että kansainvälisiä verkkopelejä ikänsä pelanneet pojat puhuvat ja kirjoittavat lähes natiivienglantia – ilman että koulu on oppimista juurikaan haitannut. Digiosallisuus ei kohtele samoin kaikkia, kuten ei mikään muukaan oppimis- ja opetusmenetelmä. Mutta tärkeintähän on se, että digitaaliseen sodankäyntiin erikoistuneet murrosikäiset pojat eivät koulussa saa mitään erikoishyötyä, koska heidän mieskunnollaan ei olisi talvisodassa pärjätty!
Jaakko Viitala
Ylä-Satakunnan alueen tapahtumia ja menovinkkejä
Parkanontie 45, 39700 Parkano
Y-tunnus 0214255-5
Puhelin: 029 1706 680
asiakaspalvelu@ylasatakunta.fi
toimittajat@ylasatakunta.fi
etunimi.sukunimi@ylasatakunta.fi
Sivustomme käyttää evästeitä.