JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Kirjoittaja on Ylä-Satakunnan bloggaaja, jolla on taustaa muun muassa koulumaailmasta, nuorisoseuroista sekä monipuolisesti kulttuurin saralta.

Kirjoittaja on Ylä-Satakunnan bloggaaja, jolla on taustaa muun muassa koulumaailmasta, nuorisoseuroista sekä monipuolisesti kulttuurin saralta.

Yleisönosasto
28.2.2021 12.00

Blogit | Jussi ja Pekka kerto- ja jakolaskun syövereissä

Ma­te­ma­tii­ka­no­pet­ta­ja­na ajat­te­lin, et­tä kir­joi­tan­pa toi­sen­kin ker­ran pe­rus­las­ku­toi­mi­tuk­sis­ta, jot­ka useim­mat luu­le­vat tun­te­van­sa.

Ker­to­las­ku

Ker­to­las­ku on kar­ke­as­ti ot­ta­en sa­man­lais­ten osas­ten yh­teen­las­kun no­peut­ta­mis­ta. Ker­to­las­ku on kui­ten­kin sen ver­ran te­o­reet­tis­ta, et­tä kaik­kien ajat­te­lu­tai­dot ei­vät rii­tä sen hah­mot­ta­mi­seen. Ja tämä han­ka­luus py­ri­tään pe­rus­kou­lus­sa kor­jaa­mal­la sil­lä, et­tä ker­to­las­ku­ja po­si­tii­vi­sil­la ko­ko­nais­lu­vuil­la ope­tel­laan ul­koa. En ole ihan var­ma, tuot­taa­ko se enem­män osaa­mis­hyö­tyä vai ma­te­ma­tiik­ka­vi­haa.

Esi­merk­ki 1. Jos Jus­sil­la on 3 kah­den eu­ron ko­lik­koa, pal­jon­ko hä­nel­lä on ra­haa. Sen si­jaan, et­tä las­ket­tai­siin 2€+2€+2€=6€, voi­daan sama las­ku kir­joit­taa ker­to­las­ku­na 3x2€=6€. (Käy­tin täs­sä nyt ker­to­merk­ki­nä x-kir­jain­ta, jota käy­tet­tiin ai­na­kin vie­lä 60-lu­vul­la, mut­ta sen kans­sa tuli on­gel­mia, kun pe­rus­kou­lun myö­tä kaik­kien piti op­pia al­geb­raa, jos­sa x on­kin tun­te­ma­ton, joka pi­täi­si rat­kais­ta. Se vaih­det­tiin siis kes­kel­lä ruu­tua ole­vaan pis­tee­seen, joka taas tie­to­ko­neel­la ja las­ki­mis­sa on han­ka­la mer­ki­tä.)

Ker­to­las­kuun tu­lee kui­ten­kin uu­sia ulot­tu­vuuk­sia luon­non­tie­tei­den myö­tä.

Esi­merk­ki 2. Mo­nen­ko Vol­tin pa­ris­to pi­tää saa­da tas­ku­lamp­puun, et­tä polt­ti­mol­le tu­lee 3 Am­pee­rin vir­ta tas­ku­lam­pun re­sis­tans­sin ol­les­sa 2 oh­mia? (Te­o­reet­ti­nen tas­ku­lamp­pu.) Fy­sii­kas­ta opi­taan, et­tä jän­ni­te on vir­ta ker­taa re­sis­tans­si. Eli Jän­ni­te=3Ax2Ω = 6V. Tätä ei enää yh­teen­las­ku­na voi se­lit­tää.

Ker­to­las­ku on yh­teen­las­kun ta­voin vaih­dan­nai­nen: siis et­tä sen osas­ten eli tu­lon­te­ki­jöi­den paik­kaa voi­daan vaih­taa. Mut­ta vaik­ka tu­los on sama, ky­sees­sä ei ole sama las­ku.

Esi­merk­ki 3. Jus­sil­la on sääs­tö­pos­sus­saan kak­si vii­den eu­ron se­te­liä. Hä­nel­lä on siis 2x5€. Pe­kal­la puo­les­taan on sääs­tö­pos­sus­saan vii­si kah­den eu­ron ko­lik­koa. Hä­nel­lä on siis 5x2€. Mo­lem­mil­la on yh­tä pal­jon ra­haa, mut­ta kyl­lä re­aa­li­maa­il­mas­sa ra­ha­mää­rät näyt­tä­vät ai­van eri­lai­sil­ta.

Ja­ko­las­ku

Ja­ko­las­ku on nu­me­raa­li­ses­ti ker­to­las­kun kään­teis­las­ku­toi­mi­tus. Mut­ta tä­tä­kin on jo pe­rus­kou­lus­sa ai­na­kin kol­mea la­jia: si­säl­tö- ja osi­tus­ja­koa sekä suh­tei­ta.

Esi­merk­ki 4. Tas­ku­ka­me­raan tar­vi­taan 6 Vol­tin jän­ni­te. Mon­ta­ko sar­jaan kyt­ket­tä­vää 1,5 Vol­tin pa­ris­toa tar­vi­taan, et­tä saa­daan yh­teen­sä 6 Vol­tin jän­ni­te. Si­säl­tö­ja­os­sa ky­sy­tään, mon­ta­ko ker­taa ja­ka­ja (1,5V) si­säl­tyy ja­et­ta­vaan (6V). Vas­taus on jo­ta­kin muu­ta laa­tua kuin läh­tö­lu­vut.

6V:1,5V=4. Vas­taus on siis 4 kpl pa­ris­to­ja.

Esi­merk­ki 5. Jos Jus­sil­la on kuu­si eu­roa ja Pe­kal­la on kak­si eu­roa. Jos he päät­tä­vät ja­kaa ra­han­sa uu­des­taan si­ten, et­tä kum­pi­kin saa sa­man sum­man, pal­jon­ko ku­kin saa. 6€+2€=8€. Yh­teen­sä siis po­jil­la on 8 eu­roa, joka tu­li­si ja­kaa ta­san kah­del­le. 8€:2=4€. Vas­taus on, et­tä kum­pi­kin sai­si 4 eu­roa. Osi­tus­ja­os­sa on siis kyse ta­sa­koi­koi­siin osiin ja­ka­mi­ses­ta, ta­sa­ja­os­ta.

Esi­merk­ki 6. Jus­sil­la on kuu­si eu­roa ja Pe­kal­la yk­si eu­ro. He päät­tä­vät yh­des­sä os­taa to­ril­ta 7 eu­roa mak­sa­van bän­di­hui­vin. He päät­tä­vät ja­kaa käyt­tö­vuo­rot si­joit­ta­man­sa ra­han suh­tees­sa. Mo­ne­na­ko päi­vä­nä vii­kos­sa Jus­si saa käyt­tää hui­via= Jus­sin si­joi­tus suh­tees­sa hui­vin os­to­hin­taan on kuu­den suh­de seit­se­mään, joka kir­joi­te­taan ma­te­maat­ti­ses­ti 6:7. (Näi­tä nä­kee eri­tyi­ses­ti kart­to­jen mit­ta­suh­teis­sa.) Kos­ka me tie­däm­me, et­tä vii­kon päi­viä on seit­se­män, voim­me ja­kaa vii­kon seit­se­mään osaan ja ja­kaa vii­kon päi­vät ra­ha­mää­rän suh­tees­sä.

7(päi­vää):7=1(päi­vä) ja 6x1(päi­vä)=6(päi­vää). Saam­me sel­vil­le, et­tä Jus­sil­la on kuu­den päi­vän käyt­tö­oi­keus vii­kos­sa.

Sit­ten on vie­lä mur­to­lu­vut eli ra­ti­o­naa­li­lu­vut, jot­ka ovat myös yh­den sor­tin ja­ko­las­kua, jos­sa sel­vi­te­tään mikä osa ko­ko­nai­suu­des­ta jo­kin on.

Esi­merk­ki 7. Jus­sil­la on kuu­si eu­roa ja Pe­kal­la kak­si eu­roa. Kun po­jat lait­ta­vat ra­han­sa sa­maan kuk­ka­roon, mikä osa ra­hois­ta on Jus­si, en­tä Pe­kan? Ra­hois­ta kuu­si kah­dek­sak­sa­so­saa eli 6/8 on Jus­sin. Ja Pe­kan on vas­taa­vas­ti lo­put eli 1-6/8 =2/8.

Nämä 6/8 ja 2/8 voi­tai­siin tie­ten­kin myös su­pis­taa, joka se­kin on tek­ni­ses­ti ja­ko­las­kua, mut­ta ei oi­ke­as­ti ole, kos­ka sii­nä ei läh­tö­ar­von suu­ruus muu­tu mi­hin­kään suun­taan. Ja it­se asi­as­sa su­pis­ta­mi­ses­sa pie­nem­piä pa­lo­ja muu­te­taan isom­mik­si sa­mal­la, kun mur­to­lu­vun osoit­ta­jan ja ni­mit­tä­jän nu­me­ro­ar­vot pie­ne­ne­vät. Sii­nä­pä on­kin pään­vai­vaa 10-vuo­ti­ail­le lap­sil­le. Ai­kui­sil­le tämä oli it­ses­tään­sel­vyys?

Ker­taus

Ker­to­las­kun merk­ki­nä on pis­te ja tu­lon­te­ki­jät ker­to­mal­la saa­daan tulo. Ja­ko­las­kun merk­kei­nä ovat kak­sois­pis­te ja ja­ko­vii­va ja kun ja­et­ta­va ja­e­taan ja­ka­jal­la saa­daan osa­mää­rä.

Jaak­ko Vii­ta­la