Kansallisen Mediatutkimuksen mukaan Ylä-Satakunnan kokonaistavoittavuus on 13000 henkeä viikossa. Ylasatakunta.fi:stä on muodostunut merkittävä jakelukanava. Kuvassa aiemmin tänä vuonna Ylä-Satakunnassa toimittajavaihdossa ollut Janne Airaksinen haastattelee Asko Viitasaloa, jonka rekkapesulasta kertonut juttu oli ilmestymisviikkonsa luetuin artikkeli.
Niina Kivioja
Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) mukaan Ylä-Satakunnan printti- ja digijakelun yhdistetty kokonaistavoittavuus on 13 000 henkeä viikossa. Ylä-Satakunta oli tutkimuksessa mukana nyt ensimmäistä kertaa ja jatkossa vuosittain.
Kokonaistavoittavuus on tutkimuksen tuottama merkittävin vertailuluku. Ylä-Satakunnan tapauksessa se kertoo siis painetun lehden, Ylasatakunta.fi:n uutisvirran sekä näköislehden keskimääräisen viikoittaisen lukijakunnan. Pelkän painetun lehden tavoittavuus on 7 900 lukijaa viikossa.
– Tulos vahvistaa, että vuoden 2020 alussa uudistettu Ylasatakunta.fi on lyönyt läpi ja siitä on muodostunut merkittävä jakelukanava painetun lehden rinnalla, arvioi päätoimittaja Jukka Huikko.
– Muihin paikallislehtiin verrattaessa kokonaistavoittavuudessa digin merkitys on meillä suuri.
Ylasatakunta.fi:ssä julkaistaan uutisia päivittäin. Erilaisia verkkomainospaikkoja ja -toimintoja on yli 20. Näköislehti ilmestyy siellä painetun lehden tapaan keskiviikkoisin.
Mikä on KMT?
Aikaisemmin Ylä-Satakunnan levikkiä mitattiin vuosittaisessa levikintarkastuksessa. Viimeksi mainitusta aika on kuitenkin ajanut ohi, sillä se keskittyy vain painetun lehden vertailukelpoisten levikkitilastojen tuottamiseen.
Merkittävä osa sanoma- ja aikakauslehdistöstä on mukana Kansallisessa Mediatutkimuksessa. Tutkimuksen data kerätään kerran vuodessa tehtävällä laajalla valtakunnallisella puhelinhaastattelulla. Paikallislehtiä tutkimuksessa oli mukana peräti 84 kappaletta.
Tutkimuksesta vastaa Media Audit Finland Oy, joka on kustantajien, mainostajien sekä mainos- ja mediatoimistojen perustama ja omistama tutkimustietoa tuottava yritys. Haastatteluista vastaa puolestaan Kantar TNS Oy.
Analytiikka on tullut jäädäkseen
Ylä-Satakunta seuraa ja tutkii omaa tavoittavuuttaan monella tavalla. Ylasatakunta.fi-verkkopalvelun analytiikkaa seurataan Google Analytics -palvelun avulla. Myös Ylä-Satakunnan käyttämän Anygraafin ilmoitushallinnan CRM-järjestelmä Aprofit tuottaa analytiikkadataa yhdessä Neo Direct -konseptiin pohjautuvan verkkosivuston kanssa.
– Verkkosivuston kävijäliikenne on käytännössä kolminkertaistunut sitten uuden sivuston julkistamisen. Sivustolla on selkeästi vahva vakiokävijöiden joukko, joka kasvaa. Mielenkiintoiset ja kovat paikallisuutiset näkyvät tietysti kävijäpiikkeinä. Korkeimpia lukemia on nähty koronauutisten ja valtakunnallisten skuuppien yhteydessä, Jukka Huikko kertoo.
Huikon mukaan Anitta Mattilan ja Miikka Lehtisen Karvian tämän vuoden ensimmäinen vauva, Kauko Turusen tehdasuutinen, Koskirannantien tulipalo sekä kuntavaalit kaikkinensa ovat esimerkkejä suosituista uutisista verkossa.
Vahva tavoittavuus levikkialueella
Vuonna 2020 Ylä-Satakunta teetti lukijasuhdetutkimuksen Tietoykkönen Oy:llä. Myös siinä tutkittiin tavoittavuutta. Painettu lehti ja verkko tavoittavat tuon tutkimuksen mukaan levikkialueen asukkaista 94 prosenttia kuukaudessa. Samainen tutkimus osoitti, että lehti luetaan tarkkaan ja moneen kertaan.
Myös KMT osoitti osaltaan, että Ylä-Satakunta tavoittaa vahvasti levikkialueen asukkaat. Viikossa tavoittavuus yksin painetun lehden osalta on 70–80 prosenttia alueen asukkaista.
– Mediana paikallinen tavoittavuutemme on vahva. Vastaavaan tavoittavuuteen ei päästä lähellekään sosiaalisen median avulla, edes sen maksullisia palveluita hyödyntämällä. Some on vilkas, siellä on paljon sisältöjä ja sitä käytetään paljon, mutta sen tavoittavuudesta on monella väärä kuva. Somessa, kuten muuallakin verkossa, liikenne hajoaa, sanoo Huikko.
Niina Kivioja
KMT 2021 valtakunnallisesti
Kansallisessa Mediatutkimuksessa oli mukana oli 35 valtakunnallista tai maakunnallista sanomalehteä, 84 paikallislehteä ja 35 kaupunkilehteä.
Sanomalehtien (= sanomalehdet, paikallislehdet ja kaupunkilehdet) tavoittavuus on vahva. Tutkimuksen valtakunnallisen yhteenvedon mukaan peräti 96 prosenttia 15 vuotta täyttäneistä lukee sanomalehtiä.
Sanomalehtien lukeminen on tasapuolista eri ikäluokissa, eri ammattiryhmissä ja eri tuloisissa kotitalouksissa.
Digitaalisen jakelukanavan merkitys on yhä suurempi. Sanomalehtisisältöjä lukee digitaalisena 86 prosenttia suomalaisista, ja 25–44-vuotiaista 93 prosenttia.
Vähiten sanomalehtien digitaalisia kanavia käyttävät 65 vuotta täyttäneet, mutta heistäkin 75 prosenttia lukee digitaalisia sanomalehtiä joko paperilehden ohella tai pelkästään digitaalisina.
Painettua sanomalehteä lukee kaikista 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista 56 prosenttia. Painetun sanomalehden lukeminen painottuu yli 65-vuotiaisiin, heistä 80 prosenttia lukee painettua lehteä.
Ylä-Satakunnan alueen tapahtumia ja menovinkkejä
Parkanontie 45, 39700 Parkano
Y-tunnus 0214255-5
Puhelin: 029 1706 680
asiakaspalvelu@ylasatakunta.fi
toimittajat@ylasatakunta.fi
etunimi.sukunimi@ylasatakunta.fi
Sivustomme käyttää evästeitä.