Heikki Pettinen
Parkanon ja samalla Kihniönkin kotihoidon ympärillä on kohistu pitkin mennyttä syksyä. Parhaillaan odotetaan aluehallintoviraston lausuntoa kanteluun, jossa kotihoidon työntekijät raportoivat sekä toiminnan puutteista ja virheistä että kokemastaan epäasiallisesta kohtelusta.
Sormella on osoitettu palvelun tuottajaksi viime toukokuun alusta ryhtynyttä 9Lives Pirkanmaata. Yhtiön liiketoimintajohtaja Jukka Rantala ei kiistä ongelmia, mutta huomauttaa niiden tulleen osittain perintönä. Avilla on ollut huomautettavaa Parkanon kotihoidosta ainakin vuodesta 2011 asti.
Vaikka 9Livesin mukaan tuloa valmisteltiin kuukausikaupalla, niin sittenkin tuli Rantalan mukaan yllätyksenä, kuinka ”syvällä suossa” Parkanon kotihoidossa oltiin.
– Toisaalta jos kotihoito olisi toiminut, niin ehkä Kolmostien Terveys ei olisi halunnut antaa sitä pois.
Jo syksyllä 2018 9Lives teetti Nordic Healthcare Groupilla (NHG) esiselvityksen yhtiön mahdollisuuksista kehittää kotihoitoa Parkanossa ja Kihniössä. Sen tuloksena alihankintasopimusta alettiin hioa ja tavoitteena oli käynnistää yhteistyö maaliskuussa 2019.
Jukka Rantala puhuu mieluummin kumppanuussopimuksesta kuin alihankinnasta. Palvelua ei kilpailutettu vaan yhtiöiden edelliset toimitusjohtajat Markus Ulfstedt ja Timo Hokkanen miettivät yhdessä yhteistyön mahdollisuuksia.
– Siksi sopimuskin kirjoitettiin väljästi. Kaikkea ei ole merkitty pilkuntarkasti, vaan ajatus on vaihtaa tietoja avoimesti ja kehittää toimintaa yhdessä.
Kesään ilman lomasijaisia
9Livesin aloitus viime toukokuussa oli hankala, sillä henkilökunnasta oli heti pulaa.
– Kotihoidon esimies oli kyllä sopinut kaikki kesälomat, mutta yhtään lomasijaista ei ollut rekrytoitu. Hoidon tarpeen arviointeja oli tekemättä, monet asiakkaat tarvitsivat enemmän apua kuin mitä oli kirjattu, Jukka Rantala kertoo.
Omavalvonta ei toiminut. Lisäksi henkilökunnan koulutuksissa ja pätevyyksissä oli puutteita.
– Alussa oli ikävää, että Kolmostien Terveys paikkasi omaa vajettaan houkuttelemalla hoitajia kotihoidosta, Rantala huomauttaa.
Hän arvioi ongelmien johtuneen osittain siitä, että ihmiset vaihtuivat Kolmostien Terveyden johdossa. Yhteistyön ideoineet Ulfstedt ja Hokkanen eivät olleet enää sitä toteuttamassa.
Silti Rantala myöntää, että osansa kitkaan on myös 9Livesin tekemillä muutoksilla. Yhtiö otti käyttöön asiakaskäyntien sähköisen kirjaamisen, joka oli henkilökunnan toive. Hoitajien toivomus oli myös loppuvuodesta lanseerattu lääkkeiden koneellinen annosjakelu, jonka valmistelun jo Kolmostien Terveys oli aloittanut.
– Toisten on helpompi omaksua uudet järjestelmät, joillekin se on vaikeampaa.
Työaikaa enemmän asiakkaan luona
Rantalan mukaan uudistukset ovat tuottaneet myös tulosta. Kun aiemmin hoitajien työajasta 40 prosenttia kului asiakkaan luona, niin nyt on päästy lähelle 60:tta prosenttia. Joissain kaupungeissa päästään kuulemma jopa 70 prosenttiin, mutta täkäläisillä etäisyyksillä se ei onnistu.
– Muutos on vähentänyt ylitöitä, mistä kaikki eivät ole pitäneet.
Rantala tähdentää, että yhtiö perustaa henkilöstömitoituksen palvelutarpeeseen ja toiminnanohjausjärjestelmän antamaan faktatietoon.
– Toiminnanohjausjärjestelmä on avoin myös tilaajan tarkastelulle ja sieltä on saatavissa päiväkohtainen tieto palveluiden tuottamisesta ja asiakkaiden saamasta palvelusta. 9Lives Pirkanmaa Oy on tuottanut tilaajan edellyttämät palvelut. Tilaajalla on pääsy Hilkka-järjestelmään, josta tilaaja voi seurata palveluiden toteutumista.
Kolmostien Terveyden ja 9Livesin välisessä sopimuksessa ei ole määritelty henkilöstömitoitusta vaan palvelutarpeen toteuttaminen on palvelutuottajan vastuulla”
Omahoitaja olisi kaikkien etu
Asiakkaiden puolelta yleisin toivomus on ollut se, että vanhuksen luona käyvä hoitaja ei vaihtuisi jatkuvasti. Rantalan mukaan omahoitajamallia toteutetaan mahdollisuuksien mukaan, sillä se olisi hoidollisestikin edullista: vakituinen hoitaja huomaa parhaiten, kun asiakkaan vointi muuttuu.
Hoitajilla on kuitenkin vapaapäivät ja lomat, eikä asiakaspiirikään ole vakio. Muutoksia tapahtuu viikoittain, kun joku lähtee välillä intervallihoitoon ja toinen kotiutuu sairaalasta.
Heikki Pettinen
Ylä-Satakunnan alueen tapahtumia ja menovinkkejä
Parkanontie 45, 39700 Parkano
Y-tunnus 0214255-5
Puhelin: 029 1706 680
asiakaspalvelu@ylasatakunta.fi
toimittajat@ylasatakunta.fi
etunimi.sukunimi@ylasatakunta.fi
Sivustomme käyttää evästeitä.