Parkanosta pääsee joka yö kello 00.12 pohjoiseen, jopa Kemijärvelle saakka. Tällä kertaa matka vei "vain" Rovaniemelle saakka.
Arto Papunen
Vuosi sitten oli vissi aikomus, että julkaisemme kesälehdessä reportaasin siitä, kun reportterimme kiertää junalla Suomen ympäri. Kuten kaikki tiedämme, korona sotki monta hyvää suunnitelmaa. Niin tämänkin. Artikkeli syntyi kyllä, hieman toisella tapaa, mutta fyysinen matkustaminen jäi viime vuonna väliin.
Tänä vuonna päätimme korjata tilanteen. Jännitettävää toki riitti koronan suhteen edelleen. Lopulta reissu toteutui, kun Ylä-Satakunnan avustaja, juna-asiantuntija Arto Papunen hyppäsi torstaina kello 00.12 Parkanon asemalta pohjoiseen vievän junan kyytiin.
Viiden päivän reissu supistui kahteen vuorokauteen. Mutta raiteet vie ja junalla pääsee. Etenkin viitseliään omatoimimatkaajan on helppo pidentää reissua lisäämällä pysähdyspaikkoja. Tämä avaa mahdollisuudet kiertää maata vielä enemmän ristiin ja rastiin. Toki mainittava on, että raiteet eivät joka paikkaan vie. Ja vaikka veisivätkin, niin vuorotarjonnan vähyys saattaa joskus yllättää.
Hyppää mukaan matkalle verkkotaitetun artikkelin myötä tai lue artikkeli alta.
Niina Kivioja
Arto Papusen reportaasi matkalta
Kun valitsee junan kulkuneuvoksi ympäri Suomen, on siinä sekä hyviä että huonoja puolia. Yksi kysymys on reissun aikatauluttaminen. Kun katseli reissun aikatauluja, niin huomasi, että Parkanosta lähtee ja Parkanoon saapuu onneksi melko paljon junanvuoroja. Hyvin on vuoroja myös Etelä-Suomen puolella eri rataosuuksilla.
Radat ovat myös hyvässä kunnossa näillä seuduin ja junat kulkevat nopeasti eri paikkakuntien välillä. Sen sijaan vähemmän valinnanvaraa on esimerkiksi Rovaniemellä sekä Kainuun seudulla.
Suomen rautateiden poikittaisyhteydetkään eivät ole ihanteelliset. Joensuusta kyllä pääsee Helsingin suuntaan, mutta jos haluaisi Savosta päin Joensuuhun, niin vuoroja on erittäin vähän. Toki syynä on myös koronapandemia: joitain vuoroja puuttuu aikatauluista normaaliin verrattuna.
Jos haluaa välttää hotelliyöt ja nukkua junassa, niin vaihtoehtoja on vähän. Säännöllisesti vain Helsingin ja Rovaniemen välillä kulkee kaksi yöjunavuoroa suuntaansa, niistä toinen jatkaa Kemijärvelle. Kolariinkin pääsee vain tiettyinä päivinä. Vielä noin 15 vuotta sitten kulki myös yöjunia Savossa ja Pohjois-Karjalassa.
VR:n uusissa makuuvaunuissa on kahdenlaisia hyttejä. Alakerran ei ole suihkuja, mutta yläkerrasta ne löytyy.
Arto Papunen
Matkalla pohjoiseen kyydissä oli myös autoja. Auton saa kyytiin Pasilan ohella myös Tampereelta.
Arto Papunen
Toki voi miettiä, onko juna kuitenkin yöjuna, mutta ilman makuuvaunuja, kun Kajaanista päivän ensimmäinen junavuoro lähtee jo 3.40 kohti Helsinkiä. Mediassa on joskus ollut juttua Savon yöjunan mahdollisesta paluusta, mutta sen sitten näkee tulevaisuudessa.
Omalta kohdaltani täytyy todeta, että makuuvaunussa nukkumisesta ei oikein tullut mitään. Uudempi kaksikerrosmakuuvaunukin tärisi sen verran, että unen päästä oli hankalaa saada kiinni. Jos matkustaisi useammin, niin kyytiin saattaisi tottua. Tiedä sitten olisiko tärinää vähemmän makuuvaunun yläkerrassa?
Uskon kuitenkin, että junamatkustamisessa olisi kehitettävää kotimaan matkailun näkökulmasta, kun koronan takia ulkomaille ei niin vain sännätä. Satunnaista turistia saattaisi kiinnostaa, jos olisi kaupungin opaskartta rautatieaseman nurkalla ja helposti löydettävää tietoa liikenneyhteyksistä, jotta matkaaja löytäisi paikkakunnan matkailukohteiden liepeille.
Kun isompia tapahtumia järjestetään tulevaisuudessa, rautatiepaikkakunnilla voisi kenties olla omia tapahtumaan liittyviä junavuorojakin, joko VR:ltä tai museojunaoperaattoreilta. Esimerkiksi Seinäjoelta Kaskisten markkinapäiville vievä museojuna on kiinnostanut matkailijoita, Kaskisiin kun ei normaalisti henkilöjunalla pääse.
Jo junan ikkunasta näkee radan varrella mielenkiintoisia Suomen erikoisuuksia. Siltojen alla virtaavat isot joet ovat hienoja, ja vielä kun niitä on Oulun yläpuolella useampi peräkkäin. Toisenlaisia mielenkiintoisia radanvarsikohteita ovat vaikkapa Hämeen linna ja Isohaaran vesivoimalaitos Kemissä.
Niko Pulli palveli konduktöörinä Oulu-Kuopio-välillä.
Arto Papunen
VR tuo lomalipun
VR tuo ensi kesäksi lomalipun lippuvalikoimiinsa. Sen mahdollistaa matkustamisen yhdellä hinnalla ympäri Suomen perättäisinä päivinä.
– Lomalippu julkaistaan toukokuun loppupuolella VR Matkalla -sovelluksessa. Sen voi ostaa niin, että matkustusaika on välillä 1.6.–15.8. Lomalipun voimassaoloaika on viisi, seitsemän tai yhdeksän perättäistä päivää. Aloituspäivän pitää olla tiedossa lippua ostaessa, Julia Stolp VR:n viestinnästä kertoo.
Tällaista vaihtoehtoa ei ole ollut useisiin vuosiin tarjolla, kun VR lopetti aiemmin Lomapassi-nimellä kulkeneen lippuvaihtoehdon. Nyt tulevassa lomalipussa on mahdollista lisämaksua vastaan korottaa paikkansa ekstra-luokkaan tai ottaa polkupyörä mukaan. Myös lemmikin voi ottaa mukaan lomalippumatkalle lisämaksua vastaan. Normaalista lipun hinnasta voivat saada alennusta opiskelijat, lapset ja eläkeläiset.
Reitin saa suunnitella itse, mutta myös VR tulee tuomaan tarjolle esimerkkireittejä, joiden joukosta löytyy ehdotuksia vaikkapa eräretkeilyn, herkkujen tai parhaiden rantojen ystäville.
– Kyseessä on kokeilu, jonka myötä aiomme kehittää tuotetta eteenpäin. Tarkoitus siis on, että lomalippuja tulee myyntiin myös tulevaisuudessa, Stolp sanoo.
Dm12, eli "Peräkylän Pendolino" kuvattuna Kuopion asemalla. Tällä kertaa matkaa ei taitettu Dm12:lla, mutta näitä näkee hiljaisemmilla rataosuuksilla.
Arto Papunen
Kouvolasta Kotkaan matka taittuu Sm2-junilla.
Arto Papunen
Aikataulu
Torstai 29.4.
IC 265 Parkano – Rovaniemi 00.12–07.29
IC 24 Rovaniemi – Oulu 09.34–11.50
IC 70 Oulu – Kuopio 12.24–16.42
Perjantai 30.4.
S 66 Kuopio – Kouvola 11.18–14.03
H 361 Kouvola – Kotkan satama 15.27–16.14
H 330 Kotkan Satama – Lahti 17.12–18.45
Lähijuna G Lahti – Riihimäki 19.04–19.46
IC 265 Riihimäki – Parkano 20.22–00.10
Liput hankittiin pääosin säästölippuina, kustannus n. 200 euroa.
Ylä-Satakunnan alueen tapahtumia ja menovinkkejä
Parkanontie 45, 39700 Parkano
Y-tunnus 0214255-5
Puhelin: 029 1706 680
asiakaspalvelu@ylasatakunta.fi
toimittajat@ylasatakunta.fi
etunimi.sukunimi@ylasatakunta.fi
Sivustomme käyttää evästeitä.